I. Postanowienia ogólne
- Rada Seniorów Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, zwana dalej „Radą”, działa na podstawie Statutu Rady Seniorów m.st. Warszawy przyjętego uchwałą nr 41/6/2015 Rady Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie utworzenia Rady Seniorów Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
- Rada ma prawo używania pieczęci i logo. Umieszczenie logo na wszelkiego rodzaju materiałach i nośnikach wymaga uzyskania zgody Prezydium Rady.
- Przewodniczący Rady używa pieczątki imiennej.
- Praca w Radzie ma charakter społeczny. Członkom Rady nie przysługuje wynagrodzenie, dieta ani zwrot kosztów związanych z pracą w Radzie.
- Decyzje Rady podejmowane są w formie uchwał lub stanowisk zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- Głosowanie ma charakter jawny. W szczególnych przypadkach na uzasadniony wniosek członka Rady dopuszcza się głosowanie tajne. Wniosek podlega głosowaniu na zasadach określonych w pkt. 5.
- Partnerami przy realizacji zadań Rady są władze Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, dzielnicowe instytucje w tym Rady Osiedli i organizacje pozarządowe oraz Warszawska Rada Seniorów. Rada może też podejmować współpracę z funkcjonującymi radami seniorów w innych dzielnicach m.st. Warszawy oraz organizacjami ogólnopolskimi i międzynarodowymi.
- Rada przekazuje uchwały i stanowiska Rady Przewodniczącemu Rady Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy i Burmistrzowi Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
II. Struktura Rady Seniorów
Członkowie Rady Seniorów:
Do zadań członków Rady Seniorów należy:
- czynny i aktywny udział w posiedzeniach Rady oraz pracach Zespołów,
- praca w wybranym przez siebie Zespole / Zespołach,
- zgłaszanie propozycji zadań do rocznych planów pracy,
- zgłaszanie tematów kolejnych posiedzeń,
- nawiązywanie kontaktów z podmiotami zainteresowanymi współpracą z Radą Seniorów,
- przekazywanie informacji o działalności Rady Seniorów do śródmiejskich środowisk seniorskich.
Prezydium Rady Seniorów
- Dla sprawnej organizacji pracy powołuje się Prezydium Rady Seniorów w skład którego wchodzi czterech członków Rady w tym Przewodniczący Rady, dwóch Wiceprzewodniczących Rady oraz Sekretarz Rady .
- Członkowie Prezydium Rady wybierani są spośród członków Rady.
- Osoby powołane do Prezydium Rady pełnią funkcję do końca kadencji. Odwołanie członka z Prezydium Rady może nastąpić na wniosek minimum 1/3 składu Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Do zadań Prezydium Rady należy:
- przygotowanie rocznych planów pracy Rady, nie później niż do końca IV kwartału roku poprzedniego,
- przygotowywanie zakresu tematycznego posiedzeń Rady,
- podpisywanie przez osobę przewodniczącą posiedzeniu protokołów, sprawozdań, uchwał, opinii, wniosków i innych ustaleń przyjętych w trakcie posiedzeń Rady,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Rady, nie później niż do końca I kwartału następnego roku kalendarzowego,
- wydawanie zgody na umieszczenie logo Rady,
- Do zadań Przewodniczącego Rady należy:
- zwoływanie posiedzeń i wskazanie miejsca posiedzenia,
- określanie porządku posiedzeń,
- kierowanie posiedzeniami,
- reprezentowanie Rady na zewnątrz.
- Do zadań Sekretarza Rady należy:
- protokołowanie obrad Rady i przekazywanie protokołów do publikacji na stronie internetowej Dzielnicy za pośrednictwem komórki organizacyjnej Urzędu obsługującej Radę.
- przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących działalności Rady,
- przekazywanie uchwał Rady i innych dokumentów dotyczących działalności Rady do publikacji na stronie internetowej Dzielnicy za pośrednictwem komórki organizacyjnej Urzędu obsługującej Radę Seniorów,
- przekazywanie uchwał, stanowisk, opinii i wniosków Burmistrzowi Dzielnicy i Przewodniczącemu Rady Dzielnicy.
III. Organizacja pracy Rady Seniorów
- Terminy spotkań ustalane są z wyprzedzeniem. Informacja przypominająca o terminie miejscu posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad, przekazywana jest członkom Rady drogą telefoniczną lub/i elektroniczną, co najmniej na 5 dni przed posiedzeniem. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się skrócenie tego terminu.
- Projekty dokumentów, które podlegać będą opiniowaniu na danym posiedzeniu, przekazywane są drogą elektroniczną lub w formie papierowej, na co najmniej 5 dni przed tym posiedzeniem, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się skrócenie tego terminu. Wersja papierowa dokumentów będzie do odebrania w skrytce Rady Seniorów Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
- Z każdego posiedzenia Rady sporządzany jest protokół, który po zatwierdzeniu przez osobę prowadzącą posiedzenie Rady, zamieszczany jest do publicznej wiadomości na stronie Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, w zakładce Rada Seniorów.
- Posiedzenia są otwarte dla osób niebędących członkami Rady.
- Z inicjatywy członka Rady – za zgodą osoby przewodniczącej posiedzeniu – mogą być zapraszane na posiedzenia osoby niebędące członkami Rady. Za zgodą osoby przewodniczącej posiedzeniu osoby te mają prawo do zabierania głosu.
Zespoły zadaniowe, eksperci.
- Do realizacji zadań powoływane mogą być przez Radę i Prezydium Zespoły stałe lub doraźne do wykonania określonego zadania. Do Zespołów mogą być zapraszane osoby nie będące członkami Rady, w tym eksperci.
- Na wniosek i z upoważnienia Przewodniczącego Rady, Zespoły mogą zwracać się do jednostek organizacyjnych Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy za pośrednictwem Burmistrza Dzielnicy o przedstawienie informacji oraz opracowań – będących w posiadaniu danej komórki - niezbędnych do wykonania zadań Rady Seniorów.
- Wyniki prac Zespołów przedstawiane są na posiedzeniach Rady.
- Zespół spośród swoich członków wybiera Przewodniczącego.
Kontakty mieszkańców z Radą odbywają się między innymi poprzez:
- Dyżury członków Rady, zgodnie z harmonogramem, który zostanie zamieszczony na stronie internetowej urzędu,
- Składanie wniosków dotyczących Seniorów do skrytki Rady.
- Zakładkę Rady, na stronie internetowej Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
IV. Współpraca z Urzędem Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy
- Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań Rady zapewnia komórka organizacyjna Urzędu Dzielnicy wskazana przez Burmistrza.
- Do zadań o których mowa w punkcie 1 należy m. innymi:
- Zawiadamianie, po podpisaniu porządku obrad przez Przewodniczącego Rady, o posiedzeniach Rady jej członków, Przewodniczącego Rady Dzielnicy, Burmistrza Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, zgodnie z ustaleniami z Przewodniczącą Rady - Przewodniczących Komisji Rady Dzielnicy Śródmieście i kierowników właściwych Wydziałów Urzędu dla Dzielnicy Śródmieście.
- Przekazywanie uchwał Rady, opinii i wniosków według właściwości.
- Przekazywanie informacji Przewodniczącemu Rady o korespondencji adresowanej do Rady wpływającej do Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
- Umieszczanie informacji o działalności Rady na stronie internetowej Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, w zakładce Rada Seniorów.
- Przechowywanie oraz archiwizowanie dokumentacji związanej z działalnością Rady.
V. Postanowienia końcowe
- Zmiana Regulaminu podejmowana jest w drodze uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.